Volg onze Ghanees avontuur mee...

Eerste schooldag!

Gisteren de foto’s erop gezet, maar we waren te moe om er nog een verhaal bij te schrijven.

Aangezien het hier vlug licht is zijn we al wakker van half 6 en hebben we nu tijd om iets te schrijven (moeten pas naar school vertrekken tegen 8u).

Gisterenochtend waren we vol spanning want na het (toch wel lekkere) ontbijt vertrokken we om 7.40 samen met Céline naar onze school. De weg er naar toe was ongelooflijk: we namen overal binnenwegen, iedereen riep ons en vroeg hoe het met ons ging, er waren winkeltjes waar de kinderen op weg naar school iets konden kopen, geiten en kippen lopen er vrij rond, ...straatnamen zijn er niet, dus het is op goed geluk wandelen en hopen dat we er op tijd zijn :-). Gelukkig waren er wat wolken, zodat het niet té warm was.

Aangekomen op de school: Jehova shemmah school! Iedereen draagt geel en zwart (kleuter en lagere school ) of geel en groen (1-2-3middelbaar of junior high school). Semmi wacht ons op en geeft ons een rondleiding! 504 leerlingen en 25 leerkrachten!

De kinderen zijn super enthousiast! Iedereen roept ‘obruni’...het betekent ‘zij die van de horizon komen’ of witte mensen! En ja hoor, dat zijn we écht!!

De kinderen willen ins aanraken, handen vasthouden, high five, ze sleuren Lisse van links naar rechts, zijn gefascineerd door lene haar blokjes (dit kennen ze niet en Lene moet steeds haar tanden laten zien aan iedereen)!

Als we in een klas komen zijn de kinderen gedrild: semmi roept: Goodmorning, How are you?De kinderen zeggen in koor: Goodmorning, we are fine, thank you! How are you?

Ze zijn zeer enthousiast dat we mee komen helpen! We mogen zelf beslissen waar we willen staan, alleen is toch wel al een beetje beslist dat rik Franse les moet geven :-) :-)

Lien, Lene en Lisse gaan voorlopig starten in de pre school! We kunnen doorheen de weken nog altijd wisselen!

Plots moeten al de kinderen verzamelen onder de bomen. Het is woensdag en dat wilt zeggen dat ze 1uur moeten rechtstaan en bidden en liedjes zingen! Gelukkig kregen we een stoel, want de hitte is met momenten niet te doen!

Wat viel ons op binnen het ‘Ghanees onderwijssysteem’:

- tot 30 kinderen in een klas

- 3 tot 4 kinderen op een klein bankje

- geen goed bord, niks aan de muren

- geen schriftjes, vaak 1 werkboek per 5 kinderen

- weinig tot geen handboeken

- soms zijn we een uur bezig met een oefening op te schrijven in ieder zijn schriftje...maar kinderen maken zoveel fouten omdat er geen gelijk niveau is (en differentiëren kennen ze hier niet echt)..maar je kan niet iedereen helpen! We kunnen ons best focussen op 1 of 2 kinderen die we die dag iets willen bijleren!

- weinig structuur,

- kinderen die niet luisteren krijgen tikken op de vingers (veel leerkrachten lopen hier rond met een tak)

- als leerkrachten hun examens Niet op tijd ingeven op de pc moeten ze 25% van hun loon afgeven

Semmi verteld ons dat de school vooral bestaat uit donaties van de vrijwilligers. Céline heeft voor 700 euro banken gedoneerd voor een ICT lokaal. Maar jammer genoeg hebben ze geen computers... het ICT lokaal zijn ze nu aan het maken, normaal kunnen we het eind resultaat zien voordat we vertrekken.

De kinderen voetballen ontzettend graag, maar voetbaldoelen hebben ze niet. We hebben navraag gedaan voor aluminium doelen...ons eerste mini projectje voor de school!

Smiddags gaan we terug naar Grace om te lunchen. Lene Moet hard wennen aan het eten...ze eet heel weinig. Gelukkig is er watermeloen! Grace is heel begripvol en probeert eten te zoeken wat lene en Lisse wel lusten.

Lene is moe van al de indrukken en valt in de namiddag is slaap...rik en Lisse gaan nog terug naar school om ons lessenrooster te halen en de kleine kindjes tz helpen aankleden. Schooluren komen niet zo nauw voor ons. We zijn niet verplicht in de nm...Grace zou liever hebben dat we in de nm slapen omdat de zon echt te heet is voor ons dan, maar we wennen er iedere dag wel een klein beetje meer aan!

Na school wandelen we met ons allen naar de markt om stoffen te gaan halen, want Lene en Lisse willen rokjes en tassen laten maken. Waauw..wat een mooie winkel en zoveel mooie stoffen om uit te kiezen! Hier komen we zeker nog eens terug. Donderdag gaan we na school na een naaister die de maten gaat opmeten en onze ideeen omzet in een mooie creatie!

Op de terugweg nog een ijsje gekocht, dit vindt Lisse super lekker!

Grace had heerlijke noedels gemaakt en Lene en Lisse hebben bijgegeten :-)(oef, want toen we terugkwamen van school zagen we vissenkoppen in frituurolie en we hadden al schrik dat we dit kregen, maar waarschijnlijk is dit voor de familie zelf)

Na het diner hebben we met Grace samengezeten en wat kadootjes uitgedeeld:

- voor Grace: lamp van de decathlon, keukenhanddoeken, rasp, handschoenen, toiletzak gevuld met spulletjes, sjaaltjes, pleisters en EHBO kist,...

- voor nana en zijn neefje: voetbalbloesje Belgium, drinkbeker, tandenborstel en tandpasta, ballonnen

- voor Gloria : douchegel en deo

Grace haar zoon heeft een weeshuis, hier gaan we zaterdag naar toe! Daar gaan we de tandenborstels en tandpasta’s , douchegels,...uitdelen.

Op donderdag pakken we ook vanalles een beetje mee naar de school zodat we met Semmi kunnen bespreken welke klas het het beste kan gebruiken!

Nu begint het echt!!

Gerty

Mooie verslagen en foto's!!!
Fijn dat we het goed kunnen volgen en jullie zo enthousiast zijn!!!
Vele groetjes????

Rita

Amaai een hele belevenis , er is nog heel veel te doen zo te horen. Succes!

Joëlle

Mooi geschreven en mooie foto's. Geweldige ervaring. Geniet ervan!

Lizette

Het komt wel goed met Lene. Ze is dapper.. maar moet natuurlijk wennen aan dit totaal andere leven. Blijf positief.. dat leren jullie extra vd kindjes daar ? zelf zouden we erbij willen zijn om de lkrten te ontlasten. Onderwijs ad kindjes is de toekomst vr het land.

Lisa Schepers

Fijn om te horen dat de eerste (school)dag al goed is gegaan, ook mooie foto's en een leuke tekst. We wensen jullie succes met de volgende dagen! ???

Lizet

Bedankt dat we jullie zo kunnen meevolgen . Dat Lisse en lene moeten wennen aan de omgeving en het eten is zo begrijpelijk maar het zijn flinke meiden . De ervaring maakt hun rijker ! ❤️

Jef

Wauw, na onze drukke verbouwingswerken heb ik eindelijk tijd om jullie blog te herontdekken! Fijn om alles mee te knn volgen zo en heb zo te doen met de meisjes! Memories they’ll never forget!!! Hl vl succes en mooie momenten gewenst!!!