Volg onze Ghanees avontuur mee...

Zondag dag 15

Lekker geslapen in een kamer met airco! We stonden relaxed op om enkele gezelschapsspelletjes te spelen op een hele leuke plek: een huisje op het water tussen de krokodillen! Er was iemand in het meertje aan het "vissen"; veel te dik visdraad en een omgeplooide nagel,... geen hengel, enkel draad!?

Een heerlijk ontbijtje met versgeperst ananassap en verse smoutebollen: Lene heeft er wel 5 gegeten! Dan hebben we onze rugzakken gepakt en uitgecheckt! Het was een leuke tijd in Hans Cottage Botel. Onze taxichauffeur was netjes op tijd, we moesten nog geld afhalen in de stad, niet alle banken hebben maestro, na 4 banken proberen, gelukkig toch eentje gevonden waar we 'vers' geld konden ophalen! We bezochten in Cape Coast het Castle. Dit werd gebouwd in 1643 door de Britten als uitvalsbasis om Gold Coast (zoals Ghana toen genoemd werd) te ontginnen. Het diende niet alleen om goud en ivoor naar Europa te brengen, maar ook om slaven te verschepen. We bezochten de kerkers, de cellen, we zagen hoe de slaven op de schepen moesten doorbrengen... ongelofelijke wreedheden hebben zich toen afgespeeld!

Het was al tegen 13u toen we uit het Castle kwamen. Even verderop langs de kust lag een leuk restaurantje, we waren getipt door onze collega-vrijwilligers Paula en Celine dat het er heel leuk en lekker was! Orange-beach-resort. We kunnen dat nu dus ook beamen: de kinderen en Lien aten heerlijke pannenkoeken met vers fruit, Lene nog vanille-ijs erbij. We dronken vers ananassap... heeeeeerlijk.

Dan moesten we aan onze terugreis beginnen want we wilden graag voor donker terug thuis (bij Grace) zijn. We namen deze keer een comfortabeler transportmiddel: dat kon met een ford-busje.. iets duurder dan de trotro, maar geen gedrum, airco, sneller,... we waren blij om terug thuis te zijn en onze verhalen te kunnen vertellen aan de anderen. We beseffen wel dat onze laatste week nog lastiger zal worden, hoe meer naar het noorden, hoe slechter de wegen, hoe armer de mensen, hoe moeilijker om voedsel te vinden dat met proper water wordt klaargemaakt.... we hebben ook nog enkele dagen in de laatste week dat we geen slaapplaats hebben, dat wordt ook nog heel spannend!

We vinden het super om te horen, te zien, dat jullie onze blog lezen... fijn om te weten! We doen ons best om dit vol te houden tot het einde.

Niels

De updates lezen zijn ondertussen een dagelijks ritueel geworden! Voor t slapen gaan nog even de blog lezen!
Keep us updated!

Dominique en Ingrid

Hallo, wat kijken we er elke dag naar uit om jullie belevenissen te volgen !
Chapeau voor wat jullie daar allemaal doen, lieve groeten

Guy

jullie hebben jullie huwelijksverjaardag wel op een heel originele manier gevierd !
of waren jullie dat zelf vergeten ??

Martina

Wat interessant!