Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 18

Wat een warme dag vandaag! Geen wolkje in de lucht, de zon op zijn felst! Vandaag hebben we gezweet!

Gisterenavond was Gloria gestart met het vlechten van Lisse haar haren! Dat was nog niet helemaal klaar geraakt. Daarom bleef Lisse vanmorgen thuis en heeft Gloria haar haren ingevlecht! Samengeteld toch ongeveer 4 uren werk en stilzitten voor Lisse! Wie Lisse kent weet dat dat niet haar beste kwaliteit is,... gelukkig mag het resultaat gezien worden! Ze is ontzettend fier met haar nieuwe “coup”! Ze paradeert door Senya alsof ze de queen is; iedereen vindt het ook geweldig en Lisse geniet van de aandacht!!

Vandaag werkten Lien en Lene in klas 1met de loom-bandjes! Deze keer was de juf in de klas gebleven en is het wel een succes geworden! Alle kinderen van de school komen aan Lien haar mouwen trekken om haar in hun klas te krijgen voor de loombandjes (dat noemen ze dan ‘slachtoffer van je eigen succes’). Voor de computerklas, waar dus nog geen computers staan, hebben we vandaag een filmpje opgenomen met de directeur de headmaster en enkele leerlingen! Rik wil die filmpjes gebruiken om in BelgiĂ« aan zijn werkgever computers te vragen (die om de 4 jaar vervangen worden). Misschien zijn er onder de bloglezers nog mensen waarvan de werkgever de computers vervangt... Ook een beamer/projecten is nog nodig om goed ICT-les te kunnen geven! Momenteel krijgen de leerlingen computerles zonder computer, dus enkel uit een boek! Leg dan maar eens uit wat een ‘file’ of een ‘extensie’ is!?

In de namiddag zette Lien en Lene in het klasje van madam Suzy de glittertattoos! De kindjes luisteren echt al heel flink naar Lien en Lene. De kinderen glunderden! Na de glittertattoos zijn Lien en Lene ook nog mandala’s gaan kleuren in klas 1 omdat de leerkracht vroeg naar kleurplaten! Dat was een succes! De kinderen kijken op hoe mooi Lene kleurt! Lene heeft haar mandala aan de juf gegeven, die zo blij was als een klein kind.

Het blijft soms moeilijk om alles te doen in al de klassen. We maken keuzes in wat we doen in nursery, primary, class...maar de leerkrachten en kinderen willen graag alles! 3 weken is dus echt te kort en doet je soms kinderen ‘verdriet’ door nee te zeggen als ze vragen om in hun class te komen loomen.. Daarom overwegen we om volgend jaar een volledig schooljaar te komen....Hahaha..grapje hoor!

De nieuwe vrijwilliger Elena (uit Leuven) die gisteren bij Grace gearriveerd was, is vandaag meegegaan naar de school met ons. Ze kan pas morgen starten in het health-center! Elena, Lisse en Rik gaven in de namiddag ‘volunteer-hour’ in klas 4. Ze namen de parachute mee en dat was een succes! Door het warme weer was er wel heel veer stof en zand dat opwaaide met de parachute, maar dat deerde de kinderen niet! We konden heel wat oefeningen doen! Ze beginnen ons beter te kennen en beseffen ook dat we met een activiteit stoppen als ze niet luisteren! Dat is een heel andere manier van werken dan met een stok te slaan...

Na schooltijd zijn we met Sammy nog naar de voetbaldoelen gaan kijken, ze zijn namelijk klaar! Ongelofelijk dat ze op tijd zijn!!! Ook de netten voor de doelen zijn aangekomen en de voetballen ook! De voetbaldoelen staan op ongeveer 1km van de school! Rik vroeg aan Sammy hoe die doelen nu op school gaan geraken! Oei... nog niet over nagedacht... Sammy gaf aan dat we morgen voormiddag wel met de jongens van form 2(16 jaar) de doelen te voet gaan halen! Dat zal een ontzettend leuk zicht zijn om 2 voetbaldoelen door de straten van Senya te zien verplaatsen! We kijken er al ontzettend naar uit!! We zullen morgen zeker filmpjes maken van dit ‘event’!!