Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 24

Dinsdag:

Een heerlijk ontbijt met mooi uitzicht en een laatste blik op de reuzenslakken, moederaap met baby en de ‘everzwijnen’.

Joseph staat ons vroeg op te wachten want we hebben een trip van minstens 9 uur op het programma staan! We willen tegen ten laatste 17u bij het Project van Luc Somers in Kpando (Volta regio, dichtbij Togo) zijn!

Dus... heerlijk ontbijtje genomen met superlekkere fruitspiezen, de laatste foto’s met uitzicht op het Mole Parc, dan onze rugzakken ingepakt, kamercontrole (blijkbaar zijn we Lisse haar knuffelleeuw -brullie- vergeten bij het hand-in-hand project; we telefoneerden en spraken af dat het Nederlandse gezin met de fysiotherapeute de knuffel meebrengt naar Nederland! Als we terug thuis zijn, moeten we dus nog een uitstapje naar Groningen plannen), auto ingeladen, check-out, Lien en de meisjes nog even naar de gift-shop,... enfin... we haalden het vertrek van 8u00! Waar vroeg opstaan al niet goed voor is!

We vertrokken met mooi weer en konden heel goed doorrijden! Weinig volk op de weg,... als je niet naar links en rechts zou kijken (met de talrijke typische rieten hutjes, de onafgewerkte huizen,... ) zou je denken dat we ik België aan het rijden zijn! Voorbij Tamale begint het te regenen, op zich geen probleem, onze Mitsubishi Pajero zoeft tussen de regendruppels door! We rijden zo’n 400 km aan gemiddeld 100km per uur; we pauzeren voor de lunch omdat het vlotjes kan! Joseph geeft nog wat uitleg over de cashewbomen waar we bijstaan! De reis gaat verder maar de highroad waar we op rijden begint dan plots niet meer van steen of asfalt te zijn, maar van zand! Zand en water waar je doorrijdt worden putten, soms gewoon kraters! Onze chauffeur zoekt laverend over de “weg” waar de auto het best langs kan... hij lacht continu en zegt “african massage”! We worden echt helemaal door mekaar geschud! De laatste 120km leggen we af aan een gemiddelde snelheid van 25km per uur. Van een snelweg is dus absoluut geen sprake... zelfs Joseph geeft aan dat hij wel genoeg “african massage” gehad heeft! Oh ja, als er dan toch een stukje weg geasfalteerd is, reed Joseph graag eens door... helaas voor dat arme geitje dat plots over de weg sprong... die maakte niet zachtjes kennis met de onderkant van de Pajero (en dat maak je maar 1 keer mee). Het is al donker en de Pajero is even donker, maar dan van de modder... zelfs zo vuil dat de lichten geen licht meer geven op de weg. Joseph stopt langs de weg en koopt wat water om de lichten te kuisen! We kunnen verder... maar dat wat zonder de koppeling gerekend. Die had blijkbaar ook genoeg van de “african massage”,... het werd een gevecht tussen Joseph en de koppeling: “not with me, not this time” zegt hij terwijl hij aan de koppeling trekt met beide handen! Joseph heeft een CD opstaan met 9 liedjes; Lisse kan de liedjes al vlotjes meezingen; ik ga niet uitrekenen hoeveel keer we elk liedjes op die 12uren al gehoord hebben...

We bereiken Kpando tegen 19u30, we bellen de verantwoordelijke David, van het huisje en die is zo vriendelijk om ons te komen ophalen!

Het huisje is echt prima in orde (naar ghanese normen!) we hebben 3 kamers, 2 badkamers, een keukenen een living! Zalig... we hangen snel de clamboes boven de bedden en installeren raprap! We maken nog kennis met rasta-Mawuli en Tempo: 2 gasten van de soccer-crew van Luc. Ze regelen dat we in de buurt nog kunnen gaan eten! We zijn eigenlijk doodmoe, maar ook hongerig... Het enthousiasme van deze toffe kerels is zo aanlokkelijk en helpt ons makkelijk over onze vermoeidheid! We maken plannen voor morgen... het beloofd geweldig te worden!

Nu begrijpen jullie waarom het verslagje een dagje later komt...