Volg onze Ghanees avontuur mee...

Laatste dag

Laatste dag

Gisteren heerlijke dag met mooi weer in het beach-house! Alsof het ons gegund was. We kunnen kort zijn over wat we allemaal gedaan hebben: ontbijtje van 1,5 uur met zelfgemaakte toastjes, liggen op de zeteltjes onder de palmbomen, colaatje drinken, vers fruit eten, muziekje op de achtergrond, hangmatje liggen, pannenkoekjes eten, terug zeteltje zitten, hangmatje, met de voetjes eens in de oceaan stappen, spelletjes spelen en ‘s avonds heerlijk gaan uit eten bij KaSo (Nederlandse uitbaters met lekker westers eten). We hebben echt genoten en gerust!

Toch ook even reflectie gemaakt van wat we allemaal meegemaakt hebben de afgelopen weken: de quotes die ons zullen bijblijven: “that’s Africa for you” wordt gebruikt wanneer we niet kunnen begrijpen dat er iets op die manier gebeurt en ze er zelf ook geen uitleg voor hebben!

Dan hebben we de “african massage” waar de ghanezen ‘trots’ op zijn, maar eigenlijk zijn de beschaamd over de staat van de wegen en proberen ze het met optimisme toch goed te praten!

“That’s how it is” gebruiken veel mannelijke ghanezen als het gaat over de rol van de man en de vrouw (lees: de man gaat werken en de vrouw zorgt voor de kinderen, de man bepaalt wat er gebeurt in het gezin, de man bepaalt bij wie de kinderen blijven als ze scheiden,...). De quote “they used to” wordt vaak gebruikt om dingen goed te praten die eigenlijk niet door de beugel kunnen: kinderarbeid, ouders die hun kinderen maanden aan een stuk niet zien en bij familieleden plaatsen, ...

We zijn naar Ghana gekomen om mensen te helpen, dat is ons aardig gelukt! Maar op 3 weken kan je niet heel veel doen; we hebben heel wat plannen om bij terugkomst in België ons werk verder te zetten verschil te maken in de toekomst van talrijke kinderen hier in Ghana! Er zit veel potentie in deze gemeenschap, ze moeten alleen op de juiste manier geactiveerd worden.

Deze blog zal dus niet stoppen als we aankomen in Brussel maar jullie worden via deze weg op de hoogte gehouden van onze verdere plannen!

Via deze weg willen we jullie uit de grond van ons hart bedanken!

Bedankt om onze blog zo trouw te volgen en bedankt voor jullie giften (zowel financieel als materieel).

Maar bovenal een dikke dankjewel om ons mentaal te steunen in dit hele verhaal! Jullie positivisme deed ons nog meer achter het project staan.Het was een avontuur om nooit meer te vergeten en we zijn ontzettend blij en dankbaar dat we dit als gezin hebben mogen ervaren.

Bekijk zeker onze laatste reisvideo!

Rita

Chique gedaan!

Anita

Welkom thuis. Jullie kunnen terug kijken op een geweldige ervaring.

Lia

We hebben genoten van jullie verhalen! Tot gauw ?