Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 6

Deze ochtend waren we al vroeg wakker van muziek en iemand die door een micro vanalles riep. Grace vertelde ons dat dit een begrafenis is en dat dit tot en met zondag zal duren. Ze raadde ons aan om de ramen te sluiten, dat zou al veel van het lawaai tegen houden. Gisterenavond hebben we ook al een begrafenisvoorbereiding gezien van een meisje van 18...het is eerder een groot feest met veel muziek, eten en dans ipv een begrafeniszoals bij ons.

Als ontbijt kregen we heerlijk brood (wit brood waardoor precies nesquick poeder door gemengd is). We eten er vaak confituur of chocopasta op....Lene en Lisse eten gelukkig iedere dag iets beter :-)

Net toen we op het punt stonden om naar school te vertrekken stond de naaister hier om onze maten op te nemen voor kledij. Lene en Lisse hebben gekozen voor kleedjes en rokjes! Dinsdag zou alles klaar zijn. In de namiddag heeft Grace een stoffenfabrikant laten afkomen zodat Rik en Lien ook nog kleren konden bestellen! We zijn benieuwd!

Op school was vandaag de dag waarbij we de speelparachute gingen introduceren! De parachute hebben we aangekocht met een deel van jullie giften! Dank jullie wel!! We zijn gestart met nursery 1 (kleinste kleuters) en dat ging beter dan verwacht ...een kring maken was eigenlijk meer iedereen opnemen en ergens zetten. Gelukkig hielpen de leerkrachten waardoor het vlotter ging! Geweldig om de kinderen te zien genieten van iets dat ze niet kennen! KG1 (kleutergroep 1) was de volgende...maar dat verliep iets moeilijker omdat de andere klassen ook naar buiten kwamen en er plots 50 man rond de parachute stond! Maar gelukkig hebben we het in de hand kunnen houden.

Tijdens de speeltijd wilden de kinderen Lene en Lisse Afrikaans leren dansen maar dat was nog te snel voor Lene en Lisse. Lene en Lisse hebben dan maar klapspelletjes geleerd aan de oudere kinderen. Het blijft voor Lene en Lisse overweldigend hoe de kinderen hun steeds aanraken, duwen, trekken, billen pitsen,... ze krijgen geen ruimte om te ademen. We moeten ze af en toe bij ons nemen en een rustig afgelegen plaatsje opzoeken. Ook de Engelse taal blijft een probleem, ze kunnen zich moeilijk uitdrukken en begrijpen ook niet altijd wat de kinderen vragen. Vooral de kleintjes spreken Engels gemengd met TWI.

Na de break wilden we de parachute gebruiken bij class 3 (9-11jaar) maar uiteindelijk zijn we gestopt want zeluisterden niet. Er kwamen ook telkens leerlingen van andere klasjes toegelopen! Die klasjes hadden dan geen leraar of de leraar gaf aan dat ze ook best gewoon konden meedoen... dat is lekker gemakkelijk voor de leraar want dan kan die gewoon vroeger naar huis... Het is dus niet gelukt om met class 3 vandaag te spelen. Maandag proberen we het opnieuw!

In de namiddag hebben we een wandeling gemaakt door Senya. We gingen op zoek naar wit papier om maandag te gebruiken bij de kleinste kindjes. Lien wil graag experimenteren met het boekje van de regenboogvis. Het was een hele opgave om te vinden. Er staan zoveel kraampjes naast de weg en iedereen verkoopt iets en niets... en geen enkele Ghanees koopt 2 pakken wit papier!! Krijg datmaar eens uitgelegd...

We kochten langs de weg nog enkele heerlijke appelsienen (met groene schil) maar heerlijke smaak! Ook een banaantje was overheerlijk!

Eten vandaag: Grace had als lunch heerlijke rijstbollen met kip gemaakt Lene heeft 2 rijstbollen gegeten...meer dan rik! En als diner hadden we terug noodles, iets wat de kinderen overheerlijk vinden!

Als dessert gaan we vaak ijsjes halen! Een hele beleving: ijs uit zakjes!

Annelies

Zooo herkenbaar....! Ook al kan je de kinderen daar niet altijd veel leren, onthoud vooral dat jullie heel veel herinneringen creëren voor hen, die ze hun leven lang zullen koesteren ?