Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 9

Vanochtend vertrokken we vol goede moed naar school om Franse les te geven en te werken rond ‘the rainbow fish’. Lien ging in de klas van Madam Suzy werken rond het boekje. Madam Suzy was zeer enthousiast. Ze is 63 jaar maar heeft haar klasje van 33 ‘kleuters’ goed in de hand (zonder gebruik van ‘hitting’). Madam Lien (of Madam Liena) leest het verhaaltje voor en Madam Suzy herhaalt het in Engels en Twi. De kinderen zijn zeer enthousiast. Na het lezen krijgen ze allemaal een tekening van een vis die ze mogen inkleuren. We hadden enkele stiften mee maar daar hebben we ons wat in mispakt. We dachten dat ze in de klas kleurpotloden of stiften hadden maar dat was niet het geval. 3 kinderen hebben zelf kleurtjes bij! Morgen moeten we zeker stiften en kleurtjes meenemen om uit te delen!

Rik en de kinderen zijn ondertussen

ook in de klas gekomen omdat het gestart is met regenen en de leerkracht Frans waar Rik bijstaat, niet is komen opdagen. (Als het al van ‘s morgens regent komen kinderen en leerkrachten vaak niet naar school). Rik kan ook niet helpen in de andere klassen want daar zijn toetsen! Binnen 4 weken is het vakantie en dan moeten al de toetsen zijn afgenomen én in de computer gezet worden (en leerkrachten kunnen hier vaak niet typen).

Door de harde regen merk je ook hoe instabiel de infrastructuur is: het dak lekt waardoor er overal emmers en kommen staan om het regenwater in op te vangen en in sommige klassen moeten ze allemaal in een hoekje zitten omdat daar het enige droge plekje is.

Bij Madam Suzy is het overal redelijk droog dus kunnen we de vissen uitknippen. Een schaar zien ze hier niet vaak dus niet verwonderlijk dat er veel kinderen niet kunnen knippen. Na het knippen heeft Rik een touw gespannen door de klas en er al de vissen aan vast geniet! Waauw..de klas ziet er plots meer uit als een kleuterklas! De juf en kinderen zijn blij en beginnen spontaan een liedje voor ons te zingen uit appreciatie. Het noemt: we are happy! En dan besef je echt waarom dat je daar bent: om die kinderen leuke momenten te bezorgen die ze anders niet snel zullen meemaken!

Lene en Lisse zijn ondertussen kletsnat van eventjes naar het toilet te gaan in de regen dus besluiten we om vroeger naar Grace te gaan voor de lunch omdat ze anders te koud zouden krijgen in hun topjes en shortjes. In de regen en modder lopen we op onze slippers naar huis. Een heel avontuur als je af en toe je slipper verliest in de modder!

In de namiddag beslissen we om niet terug naar school te gaan omdat het blijft regenen. We slapen wat, want aangezien de stroom weer is uitgevallen valt hier niet heel veel te beleven.

De kinderen tekenen wat, maken samen met Gloria loombandjes, ...

Deze namiddag hebben Rik en Lien ook bekeken wat we met de overige gelddonaties gaan doen. Morgen komt op school iemand langs voor de voetbaldoelen en ‘s avonds gaan we samen met Semmi bespreken hoe en wat onze ideeen zijn om nog een ander project te sponsored. We moeten een plan opstellen met semmi, maar het plan hier in Afrika is vaak dat er geen plan is. Maar we willen duidelijkheid en transparantie dus dat vraagt nog wat werk voor ons en Semmi. We houden jullie hiervan op de hoogte!

Gelukkig springt om half 7 de stroom terug aan, net op tijd om de Ghanese wedstrijd te zien van de African cup! Onze gastmama is een hevige supporter!

Oh ja, onze was is door de regen nog steeds niet droog...hij ligt nu klammig te wezen in een ijzeren kom ...Volgende keer wassen op een zeeeeeer zonnige dag! En we hopen terug op zon voor morgen!!

Martina

Wat leuk met die vissen! :)