Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 10

Weer vroeg uit de veren vandaag, eerst de was ophangen...

Na het ontbijt vertrekken we naar school; vandaag nemen we pleisterdoosjes mee voor de school en ook de pennen en krijt. We brengen deze naar de persoon die alle schoolmateriaal verdeeld/verkoopt. Ouders kunnen geld meegeven aan de kinderen om hun schoolgerief te kopen op school, maar heel wat ouders/kinderen kunnen dat moeilijk betalen. De verantwoordelijke zal dan selecteren welke armere gezinnen gratis schoolgerief/pennen kunnen krijgen. De ingezamelde pennen, kleurpotloodjes, stiften, ... komen dus bij de armste kinderen terecht! En daar zijn ze ontzettend blij mee.

Dat merkten we al heel snel toen Lien aan enkele (12) kinderen een lesje gaf over hoe ze hun naam moeten schrijven! Ze kregen hiervoor een stift en dat vonden ze geweldig! Met een gerichte individuele aanpak kan je hier eigenlijk snel progressie maken met de kinderen! Maar de klasjes zijn zo groot (tegen de 40 kinderen) dat het onmogelijk is voor de leerkracht om gericht te werken!

Ook Lene en Lisse hebben goed meegeholpen, het worden nog echte juffen.

Lien werkte daarna nog haar lesje af over de 'regenboogvis' in nursery 2 samen met Lene. Dat loopt al echt gesmeerd en ze krijgen al aanvragen van de andere juffen om het ook in hun klas te doen. Rik gaf een les over "la famille" in klas 5; de kinderen moesten hun 'arbre généalogique' voorstellen in het Frans. Lisse is de perfecte assistente! De tijd vliegt vooruit en het is middag voor we het weten. Het heeft tussendoor even geregend, de was zal dus weeeer niet veel gedroogd hebben!

Namiddag nemen we samen de 5de klas voor onze rekening omdat ze "volunteer-hour" hebben. Op dat moment kan er in de klas een vrijwilliger iets nieuws aanleren. We kozen om een keuzeaanbod te doen van 2 activiteiten: loom-bandjes maken en frisbee spelen. We gaven eerst uitleg over de 2 activiteiten in de klas, daarna ging Rik frisbee spelen met een deel van de groep en bleef Lien in de klas voor het maken van de loombandjes! Beide activiteiten hadden de kinderen nog nooit gedaan of gezien.

Lien probeerde met al haar skills om de klas in toom te houden, maar hun enthousiasme, hun drang om zoveel mogelijk te krijgen,... maakten het niet makkelijk. De kinderen lijken dan echt losgeslagen wolven die vechten om een klein stukje vlees!!

Het was dus best wel een zware dag!

Lisse was deze morgen opgestaan met huiduitslag over haar hele lichaam, we dachten in eerste instantie aan uitslag door de warmte of zweet, maar vanavond had ze nog steeds alle uitslag... We namen geen risico en zijn met haar naar het ziekenhuis gegaan om de ergste dingen uit te sluiten. Het was een hele 'experience' in het ziekenhuis: hygiene?

Enfin, we waren blij dat ze geen ernstige aandoening heeft, vermoedelijk irritatie van iets: eten, drank, antiseptisch product in het water,... . Ze kreeg medicatie en hopen dat de uitslag snel weg is!

En de was... die is nog steeds vochtig en klam...

Joëlle

Leuk!
Veel beterschap voor Lisse.

Oma Loenders

Goed bezig daarginds.. want dat is niet gemakkelijk met beperkte middelen. Lisse, word snel weer beter want ze hebben je daar graag.

Nele Vanheusden

Ik vind jullie reisdagboek heerlijk om te lezen! Nog veel succes, hopelijk raakt die was van jullie vandaag droog ;) En we duimen dat de uitslag van Lisse snel verleden tijd is!
Groetjes,
Nele, Joris en Femke

Lieke, Lia, Elle - team VW

Wat een mooie update weer. Top dat jullie de kinderen echt nieuwe dingen kunnen leren! Vervelend wel voor Lisse - hopelijk gaat het met medicatie snel beter. Veel beterschap!
Groetjes team VW

Jef, Wouter en Kyran