Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 11

Dag 11 (woensdag)

Gisterochtend nog maar eens de was opgehangen voor het ontbijt enhopelijk deze middag droog!

Na het ontbijt kwam de naaister nog eens langs om de kleedjes van Lene en Lisse een beetje ruimer te maken want ze zaten nogal strak als de meisjes gingen zitten. Ook heeft de naaister de stoffen meegenomen om 2 kleedjes en een doek te maken voor Lien. Hier zijn zoveel mooie stoffen dat je naar huis zou kunnen gaan met een nieuwe garderobe! Van de overschot van de stoffen laten we mooie tassen maken. Een kleedje laten maken kost ongeveer 20 cedi (:6=3,33 euro :-) en de stof voor ong 3 meter is 30 cedi (5 euro)! Voor 8 euro heb je hier dus een kleedje met voering, rits en op maat gemaakt! Als we de kleren hebben, zullen we eens poseren voor het fototoestel.

Op school aangekomen hebben we in nursery 2 het programma van de rainbow fish gedaan! Al de leerkrachten komen vragen voor ‘the fish’. Waarschijnlijk omdat dan de klassen wat meer aangekleed zijn, want buiten de vissen hangt hier niets aan de muren! Leerkrachten willen ook gewoon dat wij in de klas staan zodat zij niets moeten doen en wat kunnen ‘hangen’. Het is wel fijn om te zien hoe de kinderen genieten van het verhaal. Prentenboeken hebben ze hier niet op school, dus als we vertrekken laten we de prentenboeken hier.

Na ons mislukte poging van de loombandjes gisteren komen de leerkrachten (vooral de jonge meisjes) Lene en Lisse overvragen voor armbandjes voor henzelf! Ze zijn eigenlijk nog erger dan de kinderen. Lene moet er niet 1 maar 4 ?per persoon maken! Als de kinderen niet het goede voorbeeld krijgen, hoe kunnen we dan van hen verwachten dat ze niet zoals ‘wolven’ reageren?

Plots komt de Pastor (grote baas van de school) de klassen binnen. Hij roept namen af en die kinderen moeten verzamelen voor de ‘office’. Hij laat me weten dat dit kinderen zijn die de ‘schoolfee’ niet betaald hebben! Ik kijk naar buiten en zie meer dan 200 kinderen staan! Al deze kinderen worden aangesproken door de pastor (waarom het geld niet is betaald) enzelfs een kind heeft kletsen gekregen. Ze worden naar huis gestuurd om geld te halen (de lonen van de leerkrachten worden ook betaald van dit geld) Pas als er geld is mogen ze terug komen!

In een klas van 32 zitten er plots nog maar 5!

Na de break is Lien terug in KG1 les gaan geven ivm naam schrijven. Madam Suzy had 12 kindjes apart gezet zodat Lien deze kinderen gerichter kon les geven. Het was een leuke ervaring en de kinderen waren weliswaar stil (dankzij de stempels). Madam Suzy is een leerkracht die niets eist, dankbaar is voor alles...aangenaam om bij haar in de klas te staan!

We wandelen terug naar Grace voor het middageten en hopen op een lekkere lunch (bol rijst en vis in een soort tomatensaus). Na de lunch gaan we niet meer terug naar school. Lien doet de was (alweer) en voor Rik komt de kleermaker langs om zijn maten op te nemen voor een hemd en broek.

In de latere namiddag gaan we met Semmi naar de haven van Senya.

We overwegen om te starten met een ‘income generating activity’ waaraan we ook nog eens eens educatief project aan kunnen koppelen. Senya is een vissersdorp; het hebben van een vissersboot, zou een maandelijks inkomen kunnen genereren voor de school. Maar starten met zo een project vanuit BelgiĂ« vraagt heel veel navraag en werk, dus we houden jullie op de hoogte indien we hiermee verder gaan!

In de haven zijn we dus gaan kijken naar verschillende boten, gepraat met mensen (iemand die een boot heeft en vissers aanneemt, het hoofd van de school,...). Iedere Ghanees die we spreken is enthousiast, maar iemand vinden waarbij we vertrouwen hebben, is moeilijk op 3 weken tijd! Belangrijk is ook dat de mensen hier een plan kunnen opstellen, en laat dat laatste nu net zeeeer moeilijk zijn in Ghana! Als er geld mee gemoeid is, zijn ook de volwassenen “wolven”!

Ook het project van het sponsoren van een kindje dat niet naar school kan wegens armoede blijft rondspoken in Lien haar hoofd! Semmi heeft ons de kosten voor een hele schoolloopbaan gegeven maar ook daar moeten we navraag doen omdat we zeker willen zijn dat het geld naar het kindje gaat en niet in iemand zijn persoonlijke zak! En alleen voor school en niet voor eten, ziekenhuiskosten,...want dan kan je bezig blijven.

Na deze vermoeiende namiddag hadden we wel iets speciaals verdient: etentje met de andere vrijwiligers in Tom’s garden! Een Duitser die al 20 jaar in Ghana woont en een gezellig restaurant heeft! Aan de vuurschaal aten we pizza, frieten, ...dronken we frisdrank! Het was een heel gezellige avond en heerlijk om nog eens ‘Europees’ te eten!

Met Lisse haar uitslag gaat het iedere dag wat beter. Ze krijgt cortisone zalf en antibiotica! Binnen 4 dagen moet het volledig weg zijn normaal!

Misschien ook goed om eens te laten weten wat we voorlopig met jullie giften hebben gekocht:

• prentenboeken in het Engels
  • Wereld atlas met poster
  • Grimeer materiaal
  • Glitter tattoos
  • Speel parachute
  • Wit papier voor de school
  • Lampjes van de decathlon (Grace is hier zooo blij mee want de stroom valt vaak uit!)
  • Lamineer toestel en hoezen (Semmi is hier volop mee aan het experimenteren...fijn om te zien!)
  • 2 voetbal goalen (ze zijn hier in Senya besteld, normaal worden ze donderdag geleverd)
  • Ijsjes voor de kinderen in het weeshuis

De spullen van ons inzamelmoment worden iedere dag met mondjesmaat uitgedeeld in de school (niet alles in 1 keer want dan is volgende vrijdag misschien alles al stuk) en een stukje in het weeshuis. We houden ook nog een deel over voor onze rondreis en de projecten in Kpando.