Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 16

Deze ochtend weer vroeg uit de veren voor onze laatste werkweek in de school. Hoe snel ben je toch gewend aan een beetje luxe van afgelopen weekend. Deze ochtend terug wassen met de emmer en geen verse ‘pineapple juice’.

Terwijl we ons wassen is Janet aangekomen met onze kleedjes! En ze zien er fantastisch uit! Lien, Lene en Lisse hebben ieder 2 kleedjes en Rik heeft een broek en hemd. Allemaal in de mooie felgekleurde, Afrikaanse stoffen! Wel nog even geduld voor de foto’s. We hadden nog wat stof over en daarvan gaat Janet tassen maken en een wikkeldoek voor op het strand.

Op school aangekomen gaat Rik examens typen voor class 3 en Frans. De 2 nieuwe computers waarover we vorige keer hadden geschreven zijn dus wel gedoneerd. Eentje staat ondertussen in het huis van de eigenaar.... Heel vlot lukt het typen niet want het is qwerty...

Lene is met Céline de kinderen aan het aankleden in nursery 1 en nadien gaat ze mee naar huis omdat Céline daar gaat typen. Lene mag van ons mee maar moet dan wel onze was doen (een beetje werken hé, haha)

Lien en Lisse gaan helpen in KG1 en doen daar verder schrijfoefening en nadien doen ze buiten bewegingsoefeningen van bodymap(Lien gebruikt dit ook op haar school in Tongeren). Wat een verschil! De kinderen zijn hier super lenig en kunnen alles vlotjes uitvoeren. De kinderen zijn natuurlijk gewoon om op blote voeten rond te lopen, te klauteren en te klimmen,... het zijn soms echte aapjes hoe ze overal aan hangen! Lisse doet alles superenthousiast voor, ze krijgt van Madam Suzy op het einde dan ook een ijsje!

Madam Suzy vraagt aan Lien om nog eens een verhaal te lezen en kleurplaten te maken...

we vragen ons af wanneer we alles nog gaan doen! De weken vliegen hier voorbij... Over 1 ding zijn we duidelijk..3weken is veel te kort om gestructureerd iets te doen in de klassen. We hebben nog heel wat dingen op de planning staan zoals grimeren, glittertattoos, visjes in nursery 1, verhaal van Rikki, loombandjes, de parachute,frisbee,... en op vrijdag organiseren we een voetbalwedstrijd met de nieuwe voetbalgoalen en ballen! Dus tijd te kort en morgen (dinsdag) gaan we ook nog eens niet naar school omdat er feest is van Grace!

We kregen een uitnodiging van de shelter Spirrow Home (ook te volgen via Facebook) om de verjaardag van een kindje en een huismoeder te vieren! We hebben nog wat ingezamelde spulletjes die we er kunnen afgeven! Bij ons vorige bezoek hebben we gezien dat ze maar heel weinig speelgoed hebben. De kindjes van het weeshuis zijn echte schatjes... ontzettend dankbaar voor elke kleinigheid die ze krijgen. Lisse had voor elk kindje een loombandje gemaakt, daar waren ze al ontzettend blij mee! We hadden verder nog volgende ingezamelde spulletjes bezorgd: pennenzakjes, stylos, latjes, mandala-kleurboekjes, tekenboekjes, haarspeldjes, voetbal-shirts, frisbees, springtouwen, enkele kleine gezelschapsspelletjes (uno, memory,...), springelastiek,... de kinderen waren in de wolken,... bekijk zeker onze foto’s om het geluk een beetje mee te ervaren! We gaven aan het weeshuis ook een manueel oplaadbare lamp, die hadden we aangekocht met het geld dat we van donaties gekregen hadden! Wanneer de elektriciteit er ‘s avonds uitvalt (en dat gebeurt dagelijks voor enkele uren) is er totaal geen licht! Dat is dus ook een fantastisch geschenk voor hen!

We kwamen goedgezind terug naar huis waar Grace een heerlijk avondmaal bereid had: een soort quiche met groentjes eieren, vlees,... wel heeeeel spicy, maar naar ghanese norm dus NIET spicy!

De was die Lene had gedaan deze voormiddag hing nog op de draad, nog niet droog. We laten hem deze nacht gewoon hangen, minimum temperatuur is 22graden ‘s nachts!

Lizet

We zien dat jullie gelukkig zijn met alles wat jullie daar doen . De vriendschap die jullie daar ervaren is uniek . Dat lene en Lisse daar zoveel zien en leren is een levenservaring die ze hun leven lang meedragen .

Ton

Wat leuk om te lezen , wat jullie allemaal kunnen doen voor en met de kinderen!