Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 17

Deze ochtend alle hens aan dek want we moesten naar een feest van Grace haar familie! Het startuur was volgens iedereen anders...

Om 9u begon Grace ons op te jagen dat we ons moesten douchen en ons Afrikaanse kledij moesten aandoen want om 10u zou het starten. Wij waren op tijd, Grace nog niet. Om 10.15 kwamen Tina, Dennis en William aan met een nieuwe vrijwilligster uit Leuven. Zij studeert geneeskunde en komt 1 maand werken in het Health Hospital in Senya. (Lene en Lisse hebben haar ingelicht over alles hier in Senya alsof ze hier al jaren wonen, grappig om te horen!)

Tina zette ons af aan het tankstation en daar moesten we wachten op Grace, want ze had eenmeeting in het ziekenhuis. Het was ondertussen half 11...eventjes wachten op Grace werden uiteindelijk 2uur. Aan die tijd en onduidelijkheid van de Ghanezen kunnen we maar moeilijk wennen...gewoon relax en zitten wachten voor uren.... dagelijkse kost!

Na 2 uren wachten gingen we dus gewoon naar huis om te lunchen! Niet te geloven?!

Na de lunch zijn we dan naar de ceremonie gegaan. Weeral zitten, wachten en luisteren naar teksten en verhalen waarvan we niets begrijpen. Sammy is bij ons komen zitten om wat uitleg te geven maar eigenlijk begrijpen we er nog niet zo heel van, haha! Het zou gaan over het ‘bepalen’ van de nieuwe chief in Senya. De chief is de burgemeester van de stad! Er zijn hier geen verkiezingen zoals in België; hier zijn 3 grote (rijkere) families die om beurt een chief kunnen aanduiden uit hun familie. De chief blijft dan zijn rol vervullen tot aan zijn dood!!! De ‘huidige chief’ is 22 jaar geleden omwille van problemen met de overheid naar Canada vertrokken en recentelijk teruggekeerd! Hij leeft nog, dus Senya heeft al 22 jaar geen operationele chief! Die man eist nu zijn rol terug op maar de 2 andere families zijn daar op tegen! Een van die 2 families is die van Grace. De 2 protesterende families hebben zich vandaag verenigd!

Het is dus een diplomatisch statement geweest ten opzichte van de andere familie van de chief! Al de ‘stamhoofden’ van de verschillende regio’s in Senya zijn dus samen vandaag! Het zou dus kunnen dat Albert (haar zoon, directeur van het weeshuis) chief kan worden...laten we dat maar niet hopen! Wordt alleszins vervolgd... maar niet meer deze week...

Na de ceremonie is er niet meer zoveel gebeurd. Lisse is met Gloria nephaar gaan kopen zodat ze lange vlechtjes kan laten zetten in haar haren. Nadien zijn de dames naar de markt gegaan voor ananas, extra stoffen en dan direct door naar de naaister.

Een belangrijke dag vandaag voor Senya, maar voor ons een rustig (met momenten saai) dagje.

Els Welkenhuyzen

Heerlijk om jullie belevingen te volgen!
Jullie hebben daar een bijzondere tijd. Wat een fantastische ervaring om dit met het gezin te doen.
Geniet nog van jullie 'Africa time!!'

Ik lees je zoektocht om kinderen te ondersteunen voor schoolgeld. Via Luc Somers en 'Leraren zonder grenzen' kan dit op een eerlijke en transparante manier.