Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 23

Om 6.15 gaat de wekker af...we gaan op voetsafari! Jeeeejjjj! Gelukkig hebben we goed kunnen slapen zonder geklop op onze deur.

We verzamelen onder een grote boom en daar krijgen we uitleg over het park en de do’s en dont’s. Zeker geen koekjes of eten in onze rugzak want dat kunnen de Apen komen stelen. We nemen uit voorzorg alleen een flesje water mee. De safari zou 2 á 3 uur duren, afhankelijk van wat we onderweg tegen komen.

Hup, daar vertrekkken we. We krijgen uitleg over de termieten en hoe belangrijk ze zijn voor de omgeving/mens, over de verschillende bomen met hun geneeskundige werking, over de vogels,..

We mogen geen gaten laten in de wandelrij, want dan kunnen dieren aanvallen op die plaats. We zorgen dat we in de buurt van de gids wandelen!

We zien antilopes en bushpigs zoals phoemba van de lion King. Plots versnellen we, de gids wilt ons naar een plaats brengen waar olifanten zijn gezien. We volgen hem doorheen de wildernis (geen idee hoe hij zijn weg kent zonder paden en bewegwijzering, Lien zou hier binnen de minuut verdwaalt zijn) en zien olifantenpotensporen en veel ontwortelde bomen en afgebroken takken!

En plots zien we ze...3 olifanten! Het zijn volgens de gids maar ‘kleintjes’, maar voor ons zijn ze giga! Indrukwekkend voor de kinderen, ze blijven op een veilige afstand staan en laten de indrukken op hen afkomen!

De olifanten hebben schrik van ons en lopen verder weg. We volgen hen totdat ze het water oversteken.

We moeten de gids volgen, de heuvel omhoog, er is een plek waar meer olifanten verzamelen.

Zoooo spannend! Ondertussen neemt Lisse nog een mooie grote schelp mee waarin een reuzenslak heeft gezeten, een mooi souveniertje.

We wandelen op de straat en daar zien we ze in het bos staan, 6 olifanten..een familie met ‘pubers’, mama en de leider. We kunnen ze goed zien en kijken hoe ze eten en spelen. Plots moeten we meer afstand nemen van de gids want de leider beweegt en komt meer richting de straat. Waarschijnlijk zullen ze de straat willen oversteken , maar wanneer dat is een grote vraag. De leider bepaalt, de jongere olifanten worden ongeduldiger. Wij trouwens ook, we zetten ons neer op de straat en willen blijven wachten want zo iets unieks zie je niet elke dag.

Ons wachten wordt beloond, voor ons steken de olifanten over naar een ander stuk bos. Waauuwww...de kinderen sperren hun ogen om alles goed op te nemen en komen nu ook dichterbij om foto’s te nemen! Een ervaring die ze nooit gaan vergeten.

Na de safari gaan we ontbijten: toast met omelet, koffie/thee/choco, confituur en we bestellen nog heerlijk vers fruit (watermeloen en ananas).

Een toerist roept dat we naar het uitkijkpunt moeten gaan, er zijn olifanten zich aan het wassen in de waterplas! Waauw, we tellen er 6. Misschien dezelfde als die zijn overgestoken, maar het kunnen er ook andere zijn aangezien er 900 rondlopen in het park.

We drinken op het gemak onze koffie en genieten van het prachtige uitzicht. We geraken aan de praat met 4 meisjes uit Herk De Stad. Zij zijn al voor de 2de keer in Ghana, zedoen steeds vrijwilligerswerk voor 2 weken in een weeshuis in de Volta regio.

We eten smiddags broodjes met choco en gaan dan wat zwemmen! Zalig! De douches aan het zwembad hangen met haken en ogen en elkaar maar zijn beter dan die van de kamer...zouden nog liever een Bucket bath nemen ipv in die vieze kamerdouche te staan.

Na het insmeren van deet en zonnecrème zijn we klaar om enkele uren op auto safari te gaan. We delen de auto met de 4 meisjes zodat we de kosten een beetje kunnen delen. Lene en Lisse mogen de auto kiezen en kiezen voor een coole zwarte open auto. Ze vliegen op de achterste, hoogste plaatsen want ‘hier kunnen we goed zien’ is hun antwoord! Dit keer is Rik fotograaf van dienst en helemaal klaar om alles vast te leggen wat we tegenkomen!

Onze gids is dezelfde als die van vanochtend. Hij is al 20 jaar gids en woont al 11 jaar in het park zelf. We voelen ons wel safe met hem in de buurt. Hij geeft aan dat hij ons niet kan garanderen dat we iets geen zien. Niet erg, deze ochtend was al fantastisch genoeg.

We zien ontzettend veel antilopes, bushbocks, bush pigs, blauwe papegaaiden, leguanen, bush birds, soort fazanten, ... Lisse en Lene hebben de verrekijker in de hand en observeren alles dat in hun vizier komt.

Ai, de auto valt stil...iedereen uitstappen en duwen, want startkabels kennen ze hier niet.

Iedereen duwt, behalve de chauffeur en de gids. En dan hurry hurry snel de auto terug in en wegwezen voordat er dieren bij ons staan! Er zijn weer olifanten gespot ergens. De gidsen houden elkaar op de hoogte via gsm. We moeten uitstappen en een stukje wandelen en daar staan echte gigantische olifanten op nog geen 15 meter van ons! Weeral waaauw! Wat een gelukzakken zijn we toch dat we dit mogen meemaken!

Na het eten spelen we nog spelletjes en geraken we aan de praat met een Antwerpenaar die als tourist in Ghana rond trekt.

Moe maar heel voldaan wandelen we naar onze kamer en hopen op geen termieten en apen! Oef, de kust is veilig!

Lien K

Oooh Joke toch tegengekomen! ?