Volg onze Ghanees avontuur mee...

Dag 26

90 % van onze vakantie is al voorbij! Wat is dit toch snel voorbij gevlogen. Van de laatste 10 % gaan

we nog volop genieten.

Na een ontbijtje met verloren brood en vers fruit staat iedereen aan ons huisje verzameld om te vertrekken naar de Wli watervallen. Je hebt de ‘upper’ watervallen en de lower. We kiezen ervoor om met de meisjes de lower te bezoeken omdat de upper een hiking tocht vraagt van 4 uur die redelijk zwaar is.

Onderweg begint het te regenen...oh nee hé, toch niet voor de hele dag hopelijk.

Maar eenmaal aangekomen na een ritje van 40 min is het gestopt.

We wandelen samen met Mowli richting de watervallen. Onderweg zien we papaya bomen,  cacaobomen met superveel vruchten, koffiebomen,... We wandelen over bruggetjes, klauteren over stenen,... een hele toffe tocht door het woud!

Het is normaal een heel populaire plaats, maar we weten niet of we dit moeten geloven aangezien we maar 2 mensen zien passeren.

Maar we vinden het niet erg, des te meer plaats hebben we om foto’s te maken.

De watervallen zijn heel mooi! Waauw! En zalig verfrissend, want ondanks de wind en het vallende water is het hier toch nog een 26 graden! In heel Ghana blijft de temperatuur de hele dag én nacht rond de 30 graden.

Rik neemt een duikje bij de watervallen...de kracht van de waterval is zo sterk dat het moeilijk is om te ademen. Maar wat een ervaring!

Mowli vind het maar niks , die koude van het water en de wind en zit ergens in een hoekje verstopt onder zijn handdoek. We vragen hem of het in Ghana soms echt koud is. Als antwoord zegt hij dat het hier aan

de watervallen het koudste is dat het ooit zal zijn in Ghana. De arme jong moet niet naar België komen in de winter...hij kan niet geloven dat het soms -10 kan zijn en dat wij blij zouden zijn met zo een weer in België als hier aan de watervallen!

We beslissen om niet aan de waterval te lunchen en met de verkleumde Afrikaan terug naar de auto te gaan.

Op weg naar huis stoppen we in de middle of nowhere bij een ‘pottery’. 2 oude dames maken op zeer ambachtelijke wijze potten, schalen, bekers, theelichtjes,... Ze gebruiken alleen hun handen en een steentje. Geen enkele machine en zelfs geen draaischijf. We kopen enkele spulletjes en steunen zo de lokale economie.

In de namiddag eten we onze boterhammen op en vallen allemaal in slaap voor een middagdutje.

Heerlijk uitgeslapen gaat Rik met Wisdom en Lene naar de markt voor avondeten. We gaan samen met Wisdom spaghetti maken voor de hele bende! Na het eten spelen we nog spelletjes met iedereen! Mowli weet nu waarom de Belgen zo goed zijn in rekenen zegt hij, jullie spelen veel rekenspelletjes (regenwormen, take 5, qwixx,...).

Een gezellige afsluiter van 2 dagen Kpando!

Ton

Die waterval, daar had ik ook wel in willen duiken ! Heerlijk.

Miek

Lieve Lien, Rik, Leneke en Liske....amai amai wat een indrukwekkende verhalen en enorme prachtige foto's....Dit zal wellicht een van de mooiste ervaringen in jullie leven zijn. Iedere dag kijk ik s morgens uit tijdens het ontbijt om jullie blog te lezen. Ben zo trots op jullie wat jullie gedaan hebben daar en dat de mensen met zo weinig materialen enz...zo gelukkig zijn. Prachtig gewoon. Geniet nog van de laatste dagen en we zien jullie snel weer veilig terug in het ( idd ook warme) België. Veilige terugreis en we kijken uit om jullie terug te zien. Dikke kussen